Praktiske fifs om firmalogoer

07 maj 2018
Anders Lundtang Hansen
Praktiske fifs om firmalogoer

I dette indlæg vil vi komme nærmere ind på nogle praktiske fifs, som du bør have in mente i designet af dit firmalogo, så det kan bruges i mange forskellige sammenhænge i vores moderne, teknologiske verden.

Det kan være, du higer efter at kommunikere mange finesser ud via dit firmalogo, men du skal tænke på, at dit logo skal forstørres og forøges på mange platforme, så det skal være nemt at genkende i mange forskellige størrelser. Hold derfor detaljerne på et minimum.

Apropos størrelsen af logoet, så er det også værd at nævne, at du skal huske, at dit firmalogo skal fungere formentlig både i netformat og almindelig fysisk print, så udover at holde detaljerne på et minimum, så skal du også overveje, om der elementer ved logoet, der kan flyde sammen, når det kommer på tryk, eller på anden måde ikke vil fungere i forskellige slags formater. 
Det skal jo gerne stå knivskarpt uanset formatet.

Hold for resten dit firmalogo i få farver og sørg for ikke at have gennemsigtighed i dit logo. Udover, at sidstnævnte kan være svær at se, så sørger du ved enkle og synlige farver, at dit logo er nemmere at gennemskue og afkode. 
Desuden bliver dit logo med stor sandsynlighed åbnet og aflæst i mange computerprogrammer og formater, og her handler det om at gøre afkodningen så enkel som mulig for modtageren.

Nu når vi har diskuteret farver, så lad os lige diskutere det modsatte: En anonym baggrund i hver sin ende af farveskalaen.
Når du har fået udfærdiget dit firmalogo, så tjek lige efter, om du det nemt kan ses på både en hvid og sort baggrund, så det kan fungere i mange forskellige sammenhænge.

Vi håber, at disse tips har givet dig viden og blod på tanden til at give dig i kast med at få lavet det rette firmalogo til din virksomhed.

Flere Nyheder