Yoga – for dig med skader på krop og sjæl

Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

Lider du af skader eller skavanker – for eksempel fra brækkede knogler eller forstuvninger, opstået ved en ulykke eller som følge af overdreven sport? Har du typisk ”kontorkrop” med smerter og stivhed i nakke, lænd, ryg og skuldre efter at have siddet krumbøjet over din arbejdsstation i flere timer om dagen, fem dage om ugen? Er du i gang med at restituere oven på sygdom, psykisk såvel som fysisk, og trænger du til at komme i gang igen? Så er yoga, i alle ovennævnte tilfælde, den oplagte motionsform for dig!

Hvorfor er yoga godt for mig, hvis jeg er skadet?

Yoga er en motionsform, som skaber en sammenhæng mellem den fysiske krop og din mentale væren. Dette sker gennem udførelse af serier af stillinger, som alle har rod i den klassiske Hatha yoga. Disse serier er øvelser i at fremelske den kropsbevidsthed, som er et kerneelement i mindfulness. Ved hjælp af åndedrættet skabes forbindelse mellem kroppen og sindet, og når du rigtig kommer ind i yogaen og lærer de relativt simple serier, opnår du en nærmet meditativ tilstand under udførelsen. Når du er i denne tilstand, bringes din krop og din psyke ned i gear, og du kan spænde af langt ind i muskler og bindevæv. Når denne afspænding sker, frigives endorfiner – kroppens eget feel good hormon – og lægger en dæmper på stress symptomer og smerter fra gamle skader.

Hvilken slags yoga skal jeg vælge?

Det er klart, at du, hvis du har svære skader fra traumer, ikke skal vælge den mest hardcore form for yoga. Visse former for Ashtanga yoga, Vinyasa Flow og Power Yoga er muligvis ikke for dig, som har brug for en langsom og blid opstart. Du kan til gengæld med fordel vælge Yon Yoga, Kundalini Yoga eller måske Hatha yoga på begynderplan. Læs mere, og tilmeld dig et hold på joga.dk